Saavutettavuusseloste

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten UniSport-verkkopalvelussa sekä kauppa- ja varausjärjestelmässä noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita palveluiden saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Näistä palveluista vastaa UniSport (Helsingin yliopisto). Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.

Miten saavutettavia palvelut ovat?

Nämä palvelut täyttävät osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Palveluissa on havaittu joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelujen saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.

Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella unisport.asiakaspalvelu@helsinki.fi.

Saavutettavuuden valvonta

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Palvelut eivät ole vielä kaikilta osin saavutettavia.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:

Unisport.fi

  • Palvelun kuvia ei ole aina joko merkitty ohitettaviksi tai annettu niille kuvaavaa tekstivastinetta (WCAG 1.1.1)
  • Palvelussa on tekstiä kuvien päällä, ja tekstillä ei aina ole riittävää kontrastia taustaansa nähden (WCAG 1.4.3)
  • Palvelun linkkielementit on erotettu leipätekstistä joissakin tapauksissa pelkällä värillä, ja leipätekstin ja linkin väriero on kontrastiltaan alle 3:1. (WCAG 1.4.1)
  • Palvelun kielivalintapainikkeen ohjelmallinen nimi ei sisällä sen näkyvää nimeä (WCAG 2.5.3)
  • Palvelussa on joitakin sivuja, joiden ohjelmallinen otsikkorakenne on sisältöhierarkian näkökulmasta epäjohdonmukainen. Kaikkia otsikkomaisia tekstejä, jotka aloittavat oman sisältöalueensa, ei ole merkitty ohjelmallisella otsikkotasolla. (WCAG 1.3.1)
  • “Suositut ajat kuntosalilla” -elementissä on joitakin saavutettavuuspuutteita:
    • Oranssilla “Vilkasta”-viivalla on riittämätön kontrasti (alle 3:1) taustaansa nähden (WCAG 1.4.11)
    • Tooltip-sisältöä ei saa piiloon siirtämättä kohdistinta, eikä sitä voi osoittaa. Tooltip-sisältöä ei saa näkyviin pelkkää näppäimistöä käytettäessä. (WCAG 1.4.13)
    • Elementin sisällöt on esitetty myös näkymättömässä, ruudunlukijakäyttöön tarkoitetussa taulukossa, jonka sisältö on englanninkielinen ilman omaa kielimääritystä (WCAG 3.1.2)
    • Elementin Iframe-kehys on nimeämätön (WCAG 4.1.2)
    • Esitystavan graafisia elementtejä (viivat, pylväät, numerot jne.) ei ole piilotettu ruudunlukijalta, mikä tekee siitä sisällöltään varsin epäselvän (WCAG 1.1.1, 1.3.1)
    • Päivän valintaelementeillä ei ole nimeä tai tilaa (WCAG 4.1.2). Ne on myös toteutettu ohjelmallisesti visuaalisesta esityksestä poikkeavalla tavalla, joka vaikuttaa niiden käyttöön ja ymmärrettävyyteen (WCAG 1.3.1).
  • Palvelussa on karusellielementtejä, joissa on joitakin saavutettavuuspuutteita:
    • Karusellin sivutuspainikkeiden ohjelmallinen toteutus on ristiriitainen: ne on piilotettu ruudunlukijalta, vaikka ne saavat näppäimistökohdistuksen (WCAG 4.1.2)
    • Karusellissa on “listbox”/”option”-rakenne, mikä ei ole sisällölle ja elementin toiminnalle kuvaava. Myös karusellin sivutuselementin rakenteessa on ohjelmallisia puutteita. Elementtiä ympäröivällä <div>illä on roolina “tablist”, mutta sen lapsielementit ovat painike-elementtejä eivätkä välilehtiä. Lisäksi painike-elementtejä ympäröivällä <div>-elementillä on aria-selected -attribuutti, vaikka se pitäisi olla painike-elementissä itsessään. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Joillakin vuorovaikutteisilla elementeillä ei ole riittävän erottuvaa kohdistusindikaattoria, kun niitä käytetään pelkällä näppäimistöllä (WCAG 2.4.7)
  • Jotkin haitari-elementit ovat painike-elementtejä, jotka sisältävät otsikoita. Painike-elementti ei voi sisältää otsikkosisältöä niin, että se säilyttäisi semanttiset ominaisuutensa (WCAG 1.3.1).
  • Palvelussa on käytetty samaa maamerkkiä useamman kerran, mutta niitä ei ole aina nimetty toisistaan erottuviksi (WCAG 4.1.2)
  • Palvelun ylätunnistealueella on roolittomia <div>-elementtejä, joilla on aria-expanded -attribuutti (WCAG 4.1.2)
  • Palvelussa on erilaisia korttielementtejä, joissa on joitakin saavutettavuuspuutteita:
    • Kuvia ei ole joko merkitty ohitettaviksi tai niillä ei ole kuvaavaa tekstivastinetta (WCAG 1.1.1)
    • Joissakin korteissa kuva on omassa <article>-elementissään, mikä vaikeuttaa elementin rakenteen hahmottamista ruudunlukijakäytössä (WCAG 1.3.1)
    • Joidenkin korttien sisältämillä painikkeilla on aria-modal=”true” -määrite, vaikka ne eivät ole modaalisisältöjä (WCAG 4.1.2)
    • Joidenkin korttien sisältämällä tekstillä ei ole riittävää kontrastia taustakuvaansa nähden (WCAG 1.4.3)
    • Jotkin korteista koostuvat useammista linkkielementeistä, mikä tekee elementistä vaikean ymmärtää erityisesti ruudunlukija- ja näppäimistökäytössä (WCAG 1.3.1, 2.4.4)
  • Hakunäkymässä kentän alle ilmestyy hakusanan perusteella lista ehdotuksia, joihin ei pääse lainkaan näppäimistöllä (WCAG 2.1.1). Jos listaan ei tule mitään hakutuloksia, ruudunlukijaa käytettäessä kerrotaan silti, että listassa olisi yksi tulos (WCAG 1.3.1).
  • Hakutulossivulla sivutuselementtiä ympäröivää navigaatioaluetta ei ole nimetty, vaikkei se ole sivun ainoa navigaatioalue (WCAG 4.1.2). Sivutuselementin painikkeet ovat englanninkielisiä kaikissa kieliversioissa (WCAG 3.1.2).
  • Palvelun mobiilikäyttöliittymässä on joitakin saavutettavuuspuutteita:
    • Mobiilivalikon sulkemispainikkeen ohjelmallinen nimi ei vastaa näkyvää nimeä (WCAG 2.5.3)
    • Hakupainikkeen nimi on englanninkielinen (WCAG 2.4.6)
    • Kun mobiilinäkymässä avaa haun, näppäinkohdistus ei siirry hakualueeseen eikä kohdistusta ei ole rajattu siihen (WCAG 2.4.3).
  • Palvelun dialogitoteutuksissa on joitakin saavutettavuuspuutteita:
    • Kun dialogin avaa, ruudunlukijakäyttäjälle ei tule siitä mitään palautetta, koska kohdistusta ei siirretä avautuneeseen dialogiin (WCAG 2.4.3, 4.1.2). Kun dialogi suljetaan, kohdistusta ei palauteta takaisin elementtiin, joka avasi dialogin.
    • Dialogeilla on puuttuvia rooli- ja attribuuttimäärityksiä, jotka kertoisivat ruudunlukijakäyttäjälle niiden ominaisuuksista (WCAG 4.1.2)
    • Palvelussa on video, jolla ei ole kuvailutulkkausta. Videon tekstitys ei sisällä kuvausta videon sisältämästä musiikista. (WCAG 1.2.5)
  • Palvelun chat-elementti on nimeämätön (WCAG 4.1.2) 

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 30.09.2024 mennessä.

Verkkokauppa (oma.enkora.fi/unisport/reservations2)

  • Palvelussa on joitakin epäkuvaavasti nimettyjä painikkeita ja otsikoita. (WCAG 2.4.6)
  • Enkora-palvelun kalenterissa tilojen varausaste on esitetty symboleina, joilla ei ole alt-tekstiä. Lisäksi palvelussa on joitakin koristeellisia kuvaelementtejä, joille on lisätty vaihtoehtoinen teksti, mikä aiheuttaa turhaa toisteisuutta. (WCAG 1.1.1 ja 1.4.5).
  • Väriä on käytetty ainoana erottelevana tekijänä Enkora-palvelun varauskalenterissa ilmaisemaan tilojen varausastetta. (WCAG 1.4.1)
  • Palvelussa on paikoin puutteita tekstien ja taustan kontrastisuhteissa sekä käyttöliittymäelementtien erottuvuudessa. (WCAG 1.4.3 ja 1.4.11)
  • Ruudunlukijan ja näppäimistökäyttäjän kohdistin ei aina liiku loogisesti palvelussa. Esimerkiksi kohdistinta ei kaikissa tilanteissa viedä avautuneisiin modaaleihin. Kohdistin ei ole myöskään aina loogisesti uuden sivun alussa. (WCAG 2.4.3)
  • Kauppa- ja varausjärjestelmän sivuotsikot eivät ole kuvaavia. (WCAG 2.4.2)
  • Palvelun käyttämisessä apuvälineillä on ongelmia tietyissä tilanteissa. Palvelussa on otsikon näköisiä tekstejä, joita ei ole merkitty otsikoksi. Palvelussa on kuvakkeita, joita ei ole piilotettu ruudunlukijalta, tai niille ei ole lisätty saavutettavaa nimeä, jolloin ruudunlukija lukee niiden epäkuvaavan tiedostonimen. Palvelussa on tilanteita, joissa ruudunlukija lukee joitakin sisältöjä toisteisesti ja löytää sellaista sisältöä, mikä on graafisessa muodossa piilotettua. Palvelussa on lomakekenttiä ja valikoita, joiden nimilappuja ei ole yhdistetty ohjelmallisesti kenttiin. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa on käytetty jonkin verran taulukkomuotoisia rakenteita ja luetteloita, mutta ruudunlukijan kautta kaikki tieto ei välity niistä oikein. Erityisesti ajanvarauskalenteri on ruudunlukijalla tällä hetkellä hyvin vaikeasti tulkittava, sillä varattavat kohteet eivät ole taulukkorakenteen sisällä. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa olevia työkaluvihjeitä ei lueta ruudunlukijan avulla lainkaan. (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa on painikkeita ja valikoita, joiden tilasta (avattu/suljettu) ei tule käyttäjälle tietoa. Joiltakin linkeiltä, painikkeilta ja muilta käyttöliittymäkomponenteilta puuttuu saavutettava nimi ja rooli. Joissakin tapauksissa elementille annettu rooli on harhaanjohtava, esimerkiksi evästeikkunassa. (WCAG 4.1.2)
  • Kauppa- ja ajanvarauspalvelussa on valikoita ja painikkeita, joista ruudunlukijalla ei ilmene, mikä kohde on tällä hetkellä valittuna. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  • Kauppa- ja ajanvarauspalvelussa sivulla tapahtuvista näkyvistä muutoksista ei informoida riittävästi ruudunlukijan käyttäjiä. (WCAG 4.1.3)
  • Palvelussa on joitakin sisältöjä, jotka tulevat esiin hiirellä osoittamalla, mutta niitä ei voi sulkea liikuttamatta kohdistinta, eikä niiden päälle voi viedä osoitinta. (WCAG 1.4.13) 

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 30.09.2024 mennessä.

Online-tunnit ja tallenteet (Mywellness)

  • Profiilipainike on nimetön ja rooliton, eikä sitä voi käyttää näppäimistöllä ja ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1, 2.1.1 ja 4.1.2)
  • Kirjanmerkkipainikkeet ovat nimettömiä, eikä niiden aktiivinen tila käy ilmi ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.2)
  • Tuntien selausnäkymässä on sisäkkäisiä painikkeita, minkä vuoksi ne eivät toimi ongelmitta ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.2) 
  • Palvelussa on nimettömiä kuvakepainikkeita. (WCAG 4.1.2)
  • Hakukentältä puuttuu näkyvä nimilappu. (WCAG 3.3.2)
  • Palvelussa on alasvetovalikoita, joiden tila ei käy ilmi ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.2)
  • Palvelussa on otsikon näköisiä tekstejä, joilta puuttuu otsikkomerkinnät. (WCAG 1.3.1)
  • Videoiden kehystä ei ole nimetty kuvaavasti. (WCAG 2.4.6)
  • Palvelussa on 23.9.2020 jälkeen julkaistuja treenitallenteita, joille ei ole tarjolla tekstityksiä. Tallenteiden sisältö tarvitsisi joissakin tilanteissa myös kuvailutulkkausta. Kaikkien tallenteiden tekstittäminen ja kuvailutulkkaus aiheuttaisi kohtuuttoman rasitteen organisaatiolle. Tekstitämme tallenteita harkinnan perusteella. (WCAG 1.2.2, 1.2.3 ja 1.2.5)
  • Videotallenteissa on nimettömiä hallintapainikkeita. (WCAG 4.1.2)
  • Videoiden kelauspainikkeita ei voi tavoittaa näppäimistöllä ja ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1 ja 2.1.1)
  • Videoiden hallintapainikkeiden kohdistusjärjestys on epälooginen. (WCAG 2.4.3)

Tässä listattujen puutteiden korjausaikataulua selvitetään kevään 2024 aikana, jolloin tarkennamme korjausaikataulun saavutettavuusselosteelle.

Vaihtoehdot ei-saavutettaville sisällöille ja toiminnoille ennen ongelmien korjaamista:

  • Listanäkymä on ruudunlukijakäyttäjille saavutettavampi väylä ajanvarausten tekemiseen kuin kalenterinäkymä. Ajan voi varata myös puhelimitse UniSportin asiakaspalvelusta p. 02941 22151.
  • Chat-palvelun ohella voi UniSporttiin ottaa yhteyttä myös puhelimitse 02941 22151 tai sähköpostitse unisport.asiakaspalvelu@helsinki.fi.
  • Toimipisteiden virtuaalikierrokset eivät ole saavutettavia ruudunlukijakäyttäjille. Toimipisteiden sivuilla on kuitenkin esitetty tekstimuodossa lisätietoa toimipisteiden varustelusta.

Huomioitavaa

Palvelu sisältää videotallenteita, jotka on julkaistu ennen saavutettavuusvaatimusten voimaantuloa eivätkä ole saavutettavuusvaatimusten mukaisia.

Kaikkien 23.9.2020 jälkeen julkaistujen tallenteiden tekstittäminen ja kuvailutulkkaus aiheuttaisi kohtuuttoman rasitteen organisaatiolle. Tekstitämme tallenteita harkinnan perusteella.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttävätkö palvelut laissa määritellyt vaatimukset.

Palvelut on julkaistu vuonna 2016.
Tämä seloste on laadittu 24.1.2023.
Selostetta on päivitetty viimeksi 25.4.2024

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto