Asiakaskyselyn satoa

30.4.2020 - 12:40
Kolme naista ja yksi mies näyttävät hymyillen peukaloaan kameralle treenipyyhkeet olalla.
Tammikuussa kaipasimme asiakkaidemme panosta palveluidemme kehittämisen ja julkaisimme vuosittaisen asiakaskyselyn. Kysyimme palautetta muun muassa palveluista, tiloista, aukioloajoista sekä eri palveluista. Vastausten perusteella asiakkaat ovat UniSportiin erittäin tyytyväisiä. Palveluista ja kuntosaleista saimme pääsääntöisesti erinomaisia arvioita. Palveluiden aikatauluista tai ajankohdista ja tiloista saimme taas jonkin verran kriittisempiä arvioita.

Toteutamme vuosittain palveluita ja tiloja koskevan kyselytutkimuksen asiakkaiden keskuudessa. Kyselyn tavoitteena on kerätä palautetta muun muassa palveluiden ja tilojen kehittämisen tueksi sekä mitata onnistumista. Tänä vuonna kyselu toteutettiin ajalla 22.1.-4.2. Kysely lähetettiin kaikille UniSportin uutiskirjeen tilaajille (17 316 henkilöä). Lisäksi kysely jaettiin myös sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn vastasi 1 488 henkilöä (8,6 %).

Kyselyyn vastanneista asiakkaista suurin osa harrasti liikuntaa aktiivisesti (vähintään 1-2 kertaa viikossa tai enemmän) ja suurin osa vastaajista sijoittui iältään 20-44-vuotiaisiin. Lisäksi suurin osa liikkui ainakin keskustan liikuntatiloissa.

Suuri osa numeraalisista vastauksista oli yli neljän (4) keskiarvon tai lähempänä neljää, asteikon ollessa 1-5. Palveluista ja kuntosaleista annettiin pääsääntöisesti erinomaisia arvioita. Odotettavasti taas palveluiden aikataulutuksesta tai ajankohdista annettiin alhaisempia arvioita. Tiloista annettiin heikompia arvioita siten, että osassa kyselyn väittämissä keskiarvo jäi alle kolmen. Kehuja saivat erityisesti ohjaajat sekä asiakaspalveluhenkikökunta.

Kokonaisuutena asiakkaat ovat kyselyn mukaan UniSportiin erittäin tyytyväisiä, mikä on aivan mahtava juttu. Kiitos jokaiselle kyselyyn vastanneelle panoksestanne ja palautteestanne.

”Unisport on Helsingin paras treenipaikka (olen testannut!), todennäköisesti jatkan valmistumisen jälkeenkin.”

Palautteita ja vastauksia

Alla koottuna muutama eniten toistuva palaute, johon vastaamme.

Viikonloppujen aukioloajat

Asiakkaat ovat toivoneet viikonloppuina laajempia aukioloaikoja. Kun liikuntakeskuksemme jälleen avataan  poikkeustilarajoitusten poistuessa, laajennamme aukioloaikoja kesäkaudesta alkaen seuraavasti.

  • Otaniemi ja Kumpula avataan la klo 8.45 (Meilahti avataan klo 8.45 syyskauden alusta alkaen).
  • Kluuvi sunnuntaisin avoinna klo 9.00-21.00

Toiveita ryhmäliikunnan aikatauluista ja lajeista

Ryhmäliikunnassa kiitosta saivat ammattitaitoiset ohjaajat, hyvä ilmapiiri ja monipuolinen tuntivalikoima.

Asiakkaat toivoivat paljon yksittäisiä tunteja tai palloiluvuoroja eri kellonaikoihin. Valikoimassamme on yli 40 lajia. Näitä pyritään tarjoamaan monipuolisesti. Suosittuja lajeja hiukan on tarjolla enemmän. Pyrimme säilyttämään aikatauluissa tunnit sekä vuorot, jotka ovat olleet suosittuja. Aikataulusuunnitteluun vaikuttaa koko palveluvalikoima ja tilojen käyttö. Pyrimme reagoimaan kysynnän määrään. Keskustassa tällä hetkellä salit ovat lähestulkoon täysin ryhmäliikunnan  käytössä ja tunteja on yli 100 viikossa.

"Iso kiitos kaikille ihanille ja päteville ryhmäliikuntaohjaajille, jotka tekevät päivistäni aurinkoisempia ja energisempiä :)"

Toiveet koskien kuntosalilaitteita ja palaute saleista

Kuntosaliemme varustelu sai kiitosta. Vastausten perusteella UniSportin salit ovat monipuolisesti varusteltuja ja pääsääntöisesti kaikki tarpeellinen tiloista löytyy. Kehittämistoiveita saatiin paljon ja seuraavia toimenpiteitä teemme tai on jo tehty.

Tulemme virkistämään ja siistimään Otaniemen ja Kumpulan kuntosalien yleisilmettä. Lisäksi tulemme hankkimaan lisää välineitä ja pyrimme huolehtimaan laitteiden ja välineiden kunnosta.

  • Kumpulaan lisätään levytankoharjoittelupaikkoja ja vapaata lattiatilaa venyttelyyn sekä kehonpainoharjoitteluun.
  • Otaniemen yläkerran painonnostoalueen lattiaa vahvistetaan alaskantautuvien äänien vaimentamiseksi.
  • Kluuvin kuntosalille on hankittu lisää käsipainoja ja niille on tehty oma harjoittelualue K3-kerrokseen.
  • Salietiketin noudattamista tullaan valvomaan tarkemmin ja epäkohtiin puututaan henkilökunnan toimesta.

”Kiitos että järjestätte erinomaista hyvälaatuista urheilutarjontaa edullisesti opiskelijoille ja vastavalmistuneelle!”

Palveluiden varaaminen ja peruminen

Joulukuun alussa uuden varausjärjestelmän myötä teimme muutoksia myös varauskäytäntöihin ja -aikoihin. Uusi kahden tunnin perumisaika sai sekä ruusuja että risuja. Tämä mahdollistaa kuitenkin osalle asiakkaista sen, että voi ehtii lähteä tunnille tai palveluun, kun saa paikan jonosta.

Tiloja koskevia toiveita ja palautteita

Tiloista annettu palaute ja kehittämistoiveet koskivat muun muassa siisteyttä, ruuhkia eli tilanpuutetta, kiinteistöhuoltoa.

Olemme tehneet remonttisuunnitelmia, mutta toteutuksia ei ole vahvistettu. Keskustemme ollessa suljettuna koronapandemian vuoksi, tiloissa on tehty pientä pintaremonttia, huoltoa ja toiminnallisia muutoksia. Kaikissa liikuntakeskuksissamme on parannettu entisestään siivouksen sekä kiinteistöhuollon työn seurantaa sekä siitä reklamointia.

Selvitämme mahdollisuuksia saada runkolukittavia pyörätelineitä liikuntakeskusten lähelle. Joissain keskuksissa tilanne jo hyvä ja Töölössä asia on etenemässä.

”Olen käyttänyt UniSportin palveluita vajaa 10 vuotta. Siinä ajassa UniSport on kehittynyt valtavasti monessa suhteessa: kuntokeskuksien viihtyisyydessä, ryhmäliikunnan ja kurssien tarjonnassa sekä asiakaspalvelussa. Ihan alussa kokemukseni UniSportista oli aika nuhjuinen ja käytin saleja hinnan takia. Nykyään UniSport on yhtä varteen otettava vaihtoehto kuin mikä tahansa muukin yksityinen kuntosaliketju.”

Anna meille palautetta

Jäikö kysely väliin tai haluatko kertoa meille jotain lisää? Kirjoita risut ja ruusut sekä kehittämisehdotuksesi meille koska tahansa. Vuosittaisen kyselyn lisäksi voit lähettää meille palautetta ihan koska tahansa. Linkki palautelomakkeeseen löytyy sivun alalaidasta tai voit klikata lomakkeeseen tästä.

Jaa sosiaalisessa mediassa